کد خبر: 1228144
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
کارشناس حوزه سیاستگذاری  در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
حمایت حوزه مالیات‌های مستقیم و اعطای معافیت به تولید از ابزار‌های قدرتمند در دست دولت در جهت تشویق کسب و کار‌ها و مردم به سرمایه‌گذاری در تولید و نوآوری است که باید دولت بیشترین تمرکز را بر روی این محور‌ها بگذارد. 

جوان آنلاین: کارشناس حوزه سیاستگذاری اقتصادی می‌گوید اقدامات مالیاتی دولت سیزدهم نشان دهنده این است که رویکرد مالیاتی دولت خروجی و درک روشنی از اهمیت حمایت از بخش تولیدی کشور دارد. با اجرای اقدامات کلیدی در کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید در بودجه ۱۴۰۳ و اخذ مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه با تکیه بر قانون اخیر مجلس در زمینه مالیات برعایدی سرمایه، هدف آن‌ها تشویق مشارکت مردم در تولید و در عین حال ممانعت از فعالیت‌های غیرمولد است. 
 
علی پاشایی بیدار کارشناس حوزه سیاستگذاری اقتصادی در رابطه با تمرکز دولت سیزدهم بر حمایت‌های حوزه مالیاتی از تولید به «جوان» می‌گوید: حمایت حوزه مالیات‌های مستقیم و اعطای معافیت به تولید از ابزار‌های قدرتمند در دست دولت در جهت تشویق کسب و کار‌ها و مردم به سرمایه‌گذاری در تولید و نوآوری است که باید دولت بیشترین تمرکز را بر روی این محور‌ها بگذارد. 
وی با اشاره به اثر مستقیم کاهش مالیات تولید بر کاهش هزینه تمام شده تولید کشور و همچنین افزایش رقابت‌پذیری تولید در بازار‌های داخلی و خارجی می‌افزاید: کاهش مالیات بر تولید به طور مستقیم بار مالی را بر مشاغل کاهش می‌دهد و فعالیت‌های تولیدی را مقرون به صرفه‌تر می‌کند و در نهایت هزینه تمام‌شده کالا را کاهش می‌دهد. این رویکرد در نهایت منجر‌به افزایش سودآوری و رقابت در بخش تولیدی می‌شود و سرمایه‌گذاری و توسعه بیشتر را تشویق می‌کند. نرخ‌های پایین‌تر مالیات تولید همچنین می‌تواند کسب‌وکار‌های جدید را به بخش تولیدی جذب‌کند و رشد اقتصادی و ایجاد شغل را بیشتر تحریک کند. 
پاشایی‌بیدار تصریح می‌کند: با کاهش مالیات بر‌فعالیت‌های تولیدی، دولت از نظر مالی جذابیت بیشتری برای شرکت‌های تولیدی ایجاد می‌کند. این رویکرد حمایتی دولت در نهایت منجر به افزایش سرمایه‌گذاری، گسترش تولید و در نهایت رشد اقتصادی بیشتر می‌شود. همچنین مشوق‌های مالیاتی می‌تواند سرمایه‌های کوچک را به سمت تولید جذب کند، زیرا افراد تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در مشاغلی دارند که از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند می‌شوند. 
وی با بیان اینکه هدف‌گذاری برای محدودیت فعالیت‌های غیرمولد از طریق مالیات‌های تنظیمی حوزه سوداگری نظیر مالیات بر‌عایدی سرمایه که خود باعث ممانعت از تخصیص نادرست منابع خواهد شد. می‌گوید: فعالیت‌های سوداگرانه می‌تواند منابع را از بخش تولیدی منحرف کند و منجر به ناکارآمدی و مانع رشد اقتصادی شود. برای مبارزه با این امر، دولت می‌تواند اقداماتی مانند مالیات بر سفته‌بازی و مالیات برعایدی سرمایه، بی‌انگیزگی از این نوع فعالیت‌ها و تشویق افراد و کسب و کار‌ها به تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های مولد را اجرا کند. این رویکرد محدودکننده فعالیت در بخش غیرمولد اقتصاد نیز می‌تواند منابع و سرمایه را به سمت بخش مولد هدایت کند و رشد و تأثیر آن را بر اقتصاد کلی  افزایش دهد. 
 پاشایی‌بیدار در پایان خاطرنشان می‌کند: اقدامات مالیاتی دولت سیزدهم نشان‌دهنده این است که رویکرد مالیاتی دولت خروجی و درک روشنی از اهمیت حمایت از بخش تولیدی کشور دارد. با اجرای اقدامات کلیدی در کاهش ۵‌درصدی مالیات بر تولید در بودجه ۱۴۰۳ و اخذ مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه با تکیه بر قانون اخیر مجلس در زمینه مالیات برعایدی سرمایه، هدف آن‌ها تشویق مشارکت مردم در تولید و در عین حال ممانعت از فعالیت‌های غیرمولد است. این رویکرد دو‌جانبه برای رشد اقتصادی پایدار و فراگیر  ضروری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار